POSILOVÁNÍ PRO ŽENY » CVIČENÍ PO PORODU

Cvičení po porodu

Mnohé ženy přijímají těhotenství a porod se smíšenými pocity.Když se na jedné straně s nadšením těší na mateřství a na druhé straně se obávají o svou postavu.Platí to zejména pro ženy,které žijí sportem a pečují o svůj vzhled.Může nastat obava,že atraktivní postava se změní na typickou pro mladé matky s ovadnutým poprsím,širokými boky a jizvy na bříšku,kterým se však dá předcházet dobrou výživou s dostatkem zinku a potíráním pokožky kakaovým máslem.Názor,že těhotenství je ,,katastrofou" pro dobrou postavu je však nesprávný.O tvaru vaší postavy je rozhodování pouze na vás.

Kdy začít cvičit? Kdy můžete po porodu začít znovu s trénováním,vám nejlépe řekne vlastní tělo.Po normálním (vaginálním) porodu můžete začít kdy chcete za předpokladu,že nepociťujete žádné bolesti a váš lékař souhlasí.Pokud jste podstoupila episiotomii (nastříhnutí),přídete na to,že při některých cvičení vám stehy překážejí.Proto se radši pravděpodobně vzdáte jízdy na kole nebo jogingu.Plavání také nepřichází v úvahu,protože krček dělohy zůstává ještě několik týdnů po porodu rozšířený a mohlo by dojít k infekci.Jestli váš porod probíhal císařským řezem,bude nejlepší si promluvit s vaším lékařem,které cvičení můžete vykonávat při pooperačním zotavování.Případné krvácení je po porodu normální.Trvá obvykle 4-6 týdnů,ale lehké krvácení se může vyskytovat až do 8 týdnů.mamka.jpg

Existuje názor,že tělesná aktivita může narušit tvorbu mléka.Důvodem je skutečnost,že kojení vyžaduje denně nejméně 500 kalorií.Vznikají tím obavy,že sportovní aktivita spaluje potřebné kalorie na tvorbu mateřského mléka.Toto tvrzení však při ukončené studii nebylo potvrzeno.Pijte dostatek tekutin,aby jste nahradili ztrátu vody při sportování.Dále je vhodné kojit před tréninkem,protože je nepříjemné cvičit s plnými,těžkými prsy.Kojení má další výhodu - umožňuje spalování tuků během těhotenství.Laktace je totiž jediným obdobím,při kterém žena ,,zaútočí" na trvalé tukové rezervy na zadku a na bokách.Cvičení během období laktace zabrání pravděpodobně ztrátě vápníku v kostní tkáni u málo se pohybujících žen.

Nesmíme zapomenout,že určité tělesné změny během těhotenství vyžadují čas,než se vše opět dostane do normálu.V těhotenství tělo,např vyprodukuje velké množství hormonů,které způsobují uvolňování vaziva souběžně s růstem plodu.Vazivo ještě může být několik týdnů po porodu ochabnuté.Znamená to,že musíte trénovat opatrně a vyhýbat se pohybu s extrémním natahováním svalstva.Největším změnám však během těhotenství podléhá břišní svalstvo,které se často ve středu břicha rozděluje,aby měl rostoucí plod dostatek prostoru.U každé ženy je tento jev odlišný.

Příklad cvičení pro roztáhnutý přímý břišní sval - Lehněte si na záda,pokrčte nohy a překřižte ruce na břiše tak,aby jste obě poloviny přímého břišního svalu stahovali do středu při současném zvedání hlavy.Zhluboka se nadechněte a při pomalém vydechování zvedejte mírně hlavu dopředu,vraťte se zpět do počáteční pozice.Při tréninku břišního svalstva nesmíte zapomenout skrčit nohy,aby jste neprocvičovali ohýbače (flexory) boků,které stahují spodní část zad a vyvolávají napětí,které může způsobit bolesti v zádech.

Cvičení po porodu může odstranit běžné deprese. Až 40% všech žen trpí po porodu krátce depresí různého druhu.Psychické změny se obvykle vysvětlují změnou množství hormonů a tělestných tekutin bezprostředně po porodu.Nejčastější formou je tzv. baby-blues,které se projevuje 3 až 5 dní po porodu.Vyznačuje se změnou nálady od křečovitého pláče až k eufórii.Dále může nastat malátnost a bolest hlavy.Baby-blues prožívá 50 až 80% mladých matek.

 






MmZjNjI