ŽIVOTOSPRÁVA » NÁŠ PŘÍJEM ENERGIE

Příjem energie

Kdy,kolik a pro koho - to jsou otázky na které není jednoznačná odpověď.V období prepubertálním a pubertálním existují určité růstové periody,které jsou nejdůležitější.Může vzniknout i problém velmi závažný - nedostatek vápníku a dalších minerálních látek a bílkovin ke stavbě dostatečně kvalitní kostry a svalové hmoty.Kromě toho,cvičení v této době nesmí být extrémní,naopak však principálně musí být zařazeno do životního režimu,protože jen díky jemu lze dosáhnout optimálního rozvoje a zabránit různým dysbalancím opěrného a pohybového aparátu.

Potřeba energie se liší podle věku,pohlaví,fyzického zatížení,hmotnosti a cíle cvičení.V odborných časopisech pro kulturisty se lze dočíst jedno základní doporučení pro mladé adepty tohoto sportu - jezte velká množství energie včetně vyšších dávek bílkovin,jinak nezískáte potřebnou svalovou hmotu.Taková rada může být velmi ošidná.Byla by snad dobrá pro vzpěrače vyšších hmotností.Ale zde je problém velmi složitý.Stavba svalové hmoty kromě toho závisí na kvalitě přijatého materiálu,tedy potravin.Není-li dostatek zinku,železa,hořčíku,vitamínu B6 a dalších nezbytných látek včetně esenciálních aminokyselin,můžete konzumovat celé pytle potravy marně,snad jen s výsledkem závažných problémů zažívacího traktu.vaha.jpg

Nadměrný příjem energie může vést k postupnému zvyšování hmotnosti tím nejnevhodnějším způsobem - tukem.Jde o to,že i část bílkovin je přeměněna na tuk!A tedy ani ten,kdo bude jíst pouze maso,nebude uchráněn od nadváhy.Pravidelná fyzická aktivita je velmi důležitým a účinným prostředkem,jak lze zvýšit využití přijatých bílkovin(případně i cukrů),jedním působkem jsou opět hormony stimulované fyzickou námahou.Ani pro kulturisty není tedy jediným možným prostředkem nadměrný příjem bílkovin,protože po podávání bílkovinových koncentrátů bez dalších forem energie se totiž dokonce hubne,čehož využívají redukční diety pro obézní.Ale samozřejmě toho lze využít i v kulturistice.V období stavby svalové hmoty je však nutné doplňovat energii příjmem cukrů a do jisté míry i tuků.Problém příjmu energie a jednotlivých živin lze dokumentovat výpočty,například při respektování obecných doporučení v poměru bílkovin,tuků,sacharidů - 1:1:4,kdy je základ zajištění dostatečného příjmu bílkovin v množství minimálním,lze se snadno dopočítat celkového příjmu energie i jednotlivých dalších živin.Mnohdy se však ukáže,že to není reálné,protože život není pouhá teorie.

Uvažme tedy příjem bílkovin pro kulturistu v hodnotě 2g bílkovin na 1kg hmotnosti na den a snažme se dodržet doporučený poměr živin 1:1:4.To znamená pro 80kg sportovce 160g bílkovin,160g tuků a 640g cukrů.Celkem to je 4460 kcal.Jednofázový trénink vede k výdeji asi max.1000 kcl,k tomu se musí přičíst ještě základní metabolizmus v hodnotě dalších 1600 kcal,takže celodenní potřeba je 2600 kcal.Stále nám však zbývá 1860 kcal,které jsou jaksi navíc.Po zátěži přetrvává zvýšení metabolizmu,na nichž mohu přičíst cca 800 kcal a zbývá nám tedy 1000 kcal na tuky.To je však naprosto nevhodné jak pro racionální výživu,tak především pro kulturistu.Bude-li denní příjem tuků 60g,což by mělo být zcela dostatečné,sníží se nejen příjem energie,ale také poměr živin na optimální poměr i množství energie.

 

 






MDY2ZGUwM